ORKASİFED Yönetişim Rehberi
  • ORKASİFED YÖNETİŞİM REHBERİ

ORKASİFED Yönetişim Rehberi, federasyonun karar alma, uygulama ve denetim süreçlerini daha şeffaf katılımcı, hesap verebilir ve sürdürülebilir hale getirirken, komisyonlarımızın çalışma alanları için rehberlik etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu rehber; federasyonun mevcut organizasyon yapısını koruyarak güçlendirmeyi, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik ekseninde daha çevik ve etkili bir yönetişim modeli geliştirmeyi hedeflemektedir. Yeni nesil yönetişim anlayışı, sadece yapısal bir değişim değil, aynı zamanda kültürel bir dönüşüm çağrısıdır. Bu anlayışla birlikte, ORKASİFED’in hem kurumsal kapasitesini hem de bölgesel etki gücünü artırması; paydaşlarıyla birlikte ortak aklı hayata geçirmesi amaçlanmaktadır. Bu belge; federasyon kurulları, komisyonları, üyeleri ve iş birliği içinde olunan tüm paydaşlar için ortak bir vizyon sunmayı hedeflemektedir.


ORGANİZASYON YAPISI

ORKASİFED’ in organizasyon yapısı, demokratik temsil ve etkin yönetişim esaslarına dayalı olarak oluşturulmuştur. Yapılar arası denge, katılım ve hesap verebilirlik ilkeleri doğrultusunda federasyonun kurumsal kapasitesi sürekli geliştirilmekte ve güçlendirilmektedir.

Genel Kurul

Üye dernek temsilcilerinden oluşan en yüksek karar organıdır. Tüzük değişiklikleri, bütçe onayları ve federasyonun üst yönetim organlarının seçimi gibi stratejik kararlar burada alınır. Olağan toplantılar üç yılda bir kez yapılır.

Yönetim Kurulu

Yönetim Kurulu, federasyonun icra ve stratejik karar alma organıdır. ORKASİFED tüzüğünde yapılacak değişiklikle birlikte, üye sayısı 9’a çıkarılmıştır. Bu değişiklik, federasyonun kapsayıcılığını ve temsilini artırma amacı taşımaktadır.

Yönetim Kurulu şu görevleri üstlenir:

  • - Stratejik hedeflerin belirlenmesi ve izlenmesi
  • - Komisyonların çalışmalarının koordine edilmesi
  • - Bütçe ve mali planlamaların onaylanması
  • - Yerel, ulusal ve uluslararası ilişkilerin yönetilmesi.

  • Başkan Yardımcılarının Yapılanması

    Yeni yönetim yapısı kapsamında Yönetim Kurulu içinde 4 Başkan Yardımcısı görevlendirilir. Bu başkan yardımcıları aşağıdaki tematik alanlarda görev yapar:

  • 1. Başkan Yardımcısı: Süleyman ELDEMİR- SAMSİAD Başkanı
  • Odak: Yerel ve bölgesel kalkınma, dirençli KOBİ, tedarik zinciri, tarım, gıda, turizm.

  • 2. Başkan Yardımcısı: Pelin TUĞUT- Çorum İŞKAD Başkan Yrd.
  • Odak: Fon, hibe ve kaynak oluşturma, finansmana erişim, proje döngüsü yönetimi, sürdürülebilir finans, aile şirketleri, toplumsal gelişim.

  • 3. Başkan Yardımcısı: Şehnaz DERELİ – SAMİKAD Başkanı
  • Odak: İnovasyon, dijital dönüşüm, kadın girişimcilik, kadın istihdamı, yönetim kurulunda kadın farkındalık projeleri.

  • 4. Başkan Yardımcısı: Burak KÜÇÜKBENLİ – Çorum GİAD Başkanı
  • Odak: Yeşil dönüşüm, sanayi, üretim, eğitim, genç girişimcilik.

  • Toplantı Düzeni ve Devamsızlık Kuralı:

    Yönetim Kurulu her ay en az bir kez olağan toplantı yapar. Yılda üç toplantıya mazeretsiz olarak katılmayan üyelerin Yönetim Kurulu üyeliği düşer.


    Yönetim Kurulu Üyeleri

    Yönetim kurulu, 1 Başkan ve 4 Başkan yardımcısı ve yönetim kurulu üyeleri olacak şekilde toplam 9 kişiden oluşmaktadır.


    Semrin KALELİ

    Başkan / TÜRKONFED Yönetim Kurulu Üyesi

    Süleyman ELDEMİR

    Başkan Yardımcısı / Yerel ve Bölgesel Kalkınma Komisyonu Bşk.

    F. Pelin TUĞUT

    Başkan Yardımcısı / Finansmana Erişim Komisyon Bşk.

    Şehnaz DERELİ

    Başkan Yardımcısı / Dijital Dönüşüm Komisyon Bşk.

    Burak KÜÇÜKBENLİ

    Başkan Yardımcısı / Sektörel Yapılanma ve Sanayi Komisyon Bşk.

    Ozan GÜRGÜNOĞLU

    Gençlik ve Girişimcilik Komisyon Başkanı

    Ebru Gül ÇÖMÜZ

    İş Dünyasında Kadın Komisyon Başkanı

    Süleyman KAYALAR

    Dirençli KOBİ Komisyon Başkanı

    Semra ŞAHİN

    Yeşil Dönüşüm Komisyon Başkanı


    Ayrıca, yönetim kuruluna bağlı, icra dışı sürekli danışman pozisyonunda hukuk danışmanlığı birimi oluşturulmuştur. Hukuk Danışmanı, icra kurulu toplantılarına ihtiyaç halinde danışman sıfatıyla katılır. Proje koordinatörlüğü ve komisyonlar ile iş birliği yapar. Sözleşmeler, tüzük ve yönetişim, risk ve uyum ve uyuşmazlıklar konularında federasyondan sorumludur.

    Av. Gizem Tosun ÇAN | Hukuk Danışmanı

    Denetim Kurulu

    ORKASİFED’ in mali ve idari süreçlerini yılda en az bir kez denetleyerek Genel Kurul’a rapor sunar. Şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkelerinin kurumsal güvence organıdır.


    Yüksek İstişare Kurulu

    YİK, ORKASİFED’ in yalnızca iç işleyişine değil, bölgesel kalkınma politikaları, Türkiye’nin sanayi dönüşümü, kadın girişimcilik, yeşil ve dijital gelecek gibi konularda ulusal ve uluslararası düzeyde etkili politika ve vizyon metinleri üretmekle görevli, seçkin bir yapıdır. Vizyon ve politika rehberliği yapar.

  • ❖ ORKASİFED’ in bölgesel kalkınma, sanayi politikası ve girişimcilik alanlarında yayınlayacağı vizyon raporlarının çerçevesini oluşturmak,
  • ❖ Ulusal ve uluslararası platformlarda federasyonu temsil etmek
  • ❖ Kamu politikalarına katkı sunacak strateji belgesi, manifestolar veya açık çağrılar yayınlamak
  • ❖ ORKASİFED’ in marka ve itibarı için prestij artırıcı girişimlerde bulunmak.
  • Yüksek İstişare Kurulu Yapılanması: Mehmet Akif KOÇAK | YİK Başkanı

    Onursal üyelik statüsü tanımlanarak, eski bakan, eski vali, ulusal düzeyde saygın akademisyenler, elçilik temsilcileri gibi prestijli isimlerden oluşturulur.


    Danışma Kurulu

    Bölgesel bazda iş dünyası, akademi ve kamu temsilcilerinden oluşan, tecrübe ve bilgi paylaşımına dayalı stratejik rehberlik organıdır. Yönetim Kurulu’na tavsiye kararları sunar ve yeni politika önerileri geliştirir. Akademik Temsilciler, iş dünyası liderleri, kamu temsilcileri STK ve ulusal aktörlerden oluşur. İç işleyişe ait önerilerde bulunur.

    Danışma Kurulu Yapılanması: Münevver UĞURLU | Danışma Kurulu Başkanı

    1 Ekonomi Profesörü 1 Dijital Dönüşüm Danışmanı 1 Kadın Girişimcilik alanında uzman STK Temsilcisi 1 AB Proje Uzmanı 1 Kurumsal bölgesel yatırım yapan şirket temsilcisi tavsiye edilir. Danışma Kurulu, federasyon yönetim kurulu ve genel sekreterlik ile istişare edilerek, başkanı önderliğinde yapılandırılacaktır.


    İcra Kurulu

    Günlük uygulamaları yöneten ve yönetim kurulu kararlarının sahada hayata geçirilmesini sağlayan yürütme yapısıdır. Proje takibi, iletişim stratejileri ve etkinlik koordinasyonu bu kurulda planlanır.

  • 1. Yönetim kurulu kararlarının uygulama ve takibini yapmak.
  • 2. Proje uygulama süreçlerini yönetmek ve denetlemek.
  • 3. Komisyonların faaliyet ve koordinasyonunu sağlamak.
  • 4. Gündem ve strateji bazlı geçici çalışma grupları oluşturmak.
  • 5. Raporlama ve izleme süreçlerini yürütmek.
  • 6. Kurumsal iş birlikleri ve iletişim süreçlerine destek vermek.
  • İcra Kurulu Yapılanması

    İcra kurulu, kendi toplantı takvimi kapsamında aşağıdaki yapılanma dahilinde toplantılar planlar.

    İcra Kurulu Başkanı (Doğal başkanı federasyon başkanı olup, toplantı ve faaliyetleri genel sekreter yönetir).

    Komisyon Başkanı (Komisyona Genel Sekreter başkanlık eder.)

    Daim üye (1 Dernek Başkanı)

    Dernek Başkanı (Faaliyete konu komisyon başkanı-değişkendir.)

    Proje Koordinatörü

    Hukuk & Mali Danışman (İhtiyaç halinde toplantılara davet edilir.)


    Genel Sekreterlik

    Genel Sekreterlik, federasyonun idari işleyişini, dış ilişkilerini ve kurumsal hafızasını yöneten profesyonel yapıdır. Bu birimin altında/yanında oluşturulan Proje Koordinatörlüğü birimi genel sekreterlik altında çalışmalarını yürütür ve ORKASİFED’ in yürüttüğü tüm hibe programlarını, kalkınma ajansı projelerini, AB fonları ve özel sektör iş birliklerini yönetmekle sorumludur. Proje Koordinatörlüğü, federasyonun sürdürülebilir finansman ve sosyal etki hedeflerini destekleyici yapıdır.

    Ahmet ACAR | Danışman Genel Sekreter
    Sezin YILMAZ | Proje Koordinatörü

    YENİ YÖNETİŞİM MEKANİZMALARI

    ORKASİFED’ in kurumsal yapısını sadece yatayda değil, aynı zamanda teknolojik ve katılımcı araçlarla da güçlendirmesi gerekmektedir. Yeni nesil yönetişim anlayışı; karar alma süreçlerine katılımı kolaylaştıran, dijitalleşmeyi merkeze alan ve paydaşlarla sürekli iletişimde kalan bir yapı gerektirir.

    Dijital Yönetişim Platformu

    Federasyonun iç süreçlerinin daha sistematik ve izlenebilir olması amacıyla dijital bir yönetim platformu önerilmektedir.

    Amaçlar:

  • ❖ Komisyon toplantıları, kararlar ve çıktıların dijital ortamda takibi
  • ❖ Proje döngüsü, görev atamaları ve yıllık hedeflerin yazılı ve şeffaf biçimde izlenmesi
  • ❖ Yönetim Kurulu toplantı takvimi, gündem, kararlar ve performans izleme modülü

  • Kullanılabilecek araçlar:

  • ❖ Trello / Monday.com: Görev yönetimi ve komisyon iş akışı
  • ❖ Notion: Raporlama ve bilgi arşivleme
  • ❖ Microsoft Teams: Belgeler, toplantılar ve ortak çalışma
  • ❖ Zoom : Online toplantılar için
  • ❖ Paydaş portalı: Üyeler için giriş yapabilecekleri özel bir panel (Orkasifed.org üzerinde geliştirilebilir)

  • Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik Aracı: Açık Arşiv & Karar Takip Sistemi
  • ❖ Yönetim Kurulu ve Komisyon kararlarının özetleri dijital ortamda yayımlanır.
  • ❖ Yıllık bütçe, harcama kalemleri ve fon kaynakları şeffaf şekilde açıklanır.
  • ❖ Federasyonun alacağı her karar “kim önermiş, kim desteklemiş, ne zaman uygulanmış” takibiyle arşivlenir.

  • Paydaş Katılımı ve Genişletilmiş Danışma

    Yeni yönetişim modelinde sadece federasyon üyeleri değil, çevredeki üniversiteler, kalkınma ajansları, kadın/girişimci STK'ları, belediyeler ve özel sektör temsilcileri de sürece dâhil edilir.

    Öneriler:

  • ❖ Yılda 1 kez “Orta Karadeniz Kalkınma Forumu” düzenlenmesi
  • ❖ “Paydaş Panelleri” ile politika üretim sürecine dış katkıların alınması
  • ❖ ORKASİFED web sitesinde “Görüş Bildir” bölümüyle dış paydaşların katkısına açık yapılar.

  • Genç ve Kadın Temsil Kotaları

    Komisyonlar ve danışma kurulları dahil olmak üzere tüm yapılarda;

  • En az %50 kadın
  • En az %30 genç (40 yaş altı) temsil oranı hedeflenir.
  • Bu kotalar “göstermelik temsiliyet” yerine gerçek katılımı ve karar alma süreçlerine dâhil olmayı esas alır.


    Yıllık Faaliyet ve Sosyal Etki Raporlama Sistemi
  • ❖ Her komisyon yıl sonunda bir “Yıllık Faaliyet Raporu” sunar.
  • ❖ Federasyon düzeyinde bu verilerle birleşik bir “Sosyal Etki Raporu” hazırlanır.
  • ❖ Raporlar kamuya açık şekilde dijital olarak yayımlanır.